Úvaha: Je Black Friday výhodný? Jak pro koho

Autor |2019-11-23T16:03:31+01:0021. listopadu, 2019|Sloupky|

Posledních pár týdnů se kolem nás opět objevuje pojem Black Friday, neboli Černý pátek. Zmíněný marketingový tah začal v USA a objeví se vždy na konci listopadu, po Dni díkuvzdání. Je dnem, kterým obchodníci startují vánoční nakupování. Nebo to byl alespoň záměr. Postupem času se Black Friday dostal i do povědomí evropské veřejnosti a dnes už funguje takřka po celém světě. Obchodníci vyprodávají své zboží s gigantickými, často až 80 %, slevami. Je to ale možné i u nás?

Čeští obchodníci se do trendu Černého pátku samozřejmě přidali už před nějakou dobou, převzali ho však trochu jinak. Po svém. Black Friday většinou začíná hned po letních výprodejích a zpátky-do-školy slevách. Dalo by se to tedy přejmenovat na Black Months – Černé měsíce. Většinou je každý týden sleva na jeden výrobek, případně jednu značku. Sleva někdy bývá až ohromujících 30 %! Někteří obchodníci pár týdnů před slevou výrobek lehce zdraží, čímž nepřekonatelná a ohromující sleva vrátí cenu výrobku na tu průměrnou a běžnou. Lidé tudíž nejsou moc zvyklí na opravdové slevy a skutečně nízké hodnoty výrobků, což pak může vyvolat spoustu nepříjemností.

Před pár dny jsem byla svědkem opravdu pozoruhodné situace. V jednom z obchodů v nákupním centru měli 40% slevu na boty. V první hodině se z obchodu stalo smetiště. Lidé otevírali krabice, rozhazovali boty po celém obchodě, křičeli po sobě a šlapali po zboží. Evidentně jim dělalo velký problém přijít, otevřít krabici se svou velikostí, zkusit si boty a zavřenou krabici vrátit zpět na své místo. Lepší je hodit ji za sebe a rvát se o jiný kus. Prodavačky v daném obchodě jen smutně stály za pokladnou, koukaly na horu krabic, bot, papíru a lidí a vypadaly, že potřebují lahev alkoholu. Přinejmenším.

Moje zkušenost s celým Black Friday mě přivádí na myšlenku: Mohl by u nás fungovat klasický Black Friday v kamenném obchodě. Když se lidé rvou kvůli 40% slevě, jak by obchod vypadal při slevě 80 %? Zůstal by nezůstal kámen na kameni? A není lepší, když se celý trend přesune na internetové e-shopy a pro kamenné obchody zůstanou akce decentnějšího rázu?

O autorovi:

Prý jsem často nad věcí a moc mluvím. Život se prostě nemá brát tak vážně a je potřeba toho hodně říct. K tomu si ještě občas zazpívám a čas od času i něco napíšu.

Napsat komentář

Při prohlížení těchto internetových stránek zpracovává dennichleba.cz Vaše osobní údaje, včetně cookies, za účelem hodnocení návštěvnosti webu a tvorby souvisejících statistik. Souhlasím