Recenze: Kniha Počátek možná odpovídá na základní otázky lidstva

Autor |2020-12-03T19:13:05+01:001. prosince, 2020|Recenze|

Koronavirový lockdown pokračuje a já bych vám proto ráda doporučila něco k přečtení a zamyšlení. Předem upozorňuji, že v recenzi prozradím část příběhu.

Jedná se o knihu Počátek od Dana Browna, autora Šifry mistra Leonarda. V originále „The origin“ je poměrně rozsáhlé dílo z roku 2017. Jde o moderní sci-fi příběh zabývající se (stejně jako většina autorových dalších děl) rozpory mezi vědou a náboženstvím z pohledu profesora Roberta Langdona. Tentokrát spisovatel vypráví o vynikajícím vědci a moderním prorokovi, Edmondu Kirschovi. Ten se chystá ve své prezentaci odhalit tajemství vzniku- tedy počátku – a směřování lidské rasy, ale ještě před zveřejněním jeho teze je zavražděn. Z předchozích autorových knih i filmů již známý profesor Robert Langdon se pak snaží prezentaci zveřejnit a společně se zbytkem světa tak zjistit, co Edmond Kirsch objevil. Zároveň je s celým incidentem blízce spjat španělský královský dvůr. To přidává příběhu na zajímavosti.

Podle mého je ale na knize, kromě poutavého námětu, také velmi důležitý i Brownův styl psaní. Profesor Robert Langdon jako hlavní postava není jediným spojovacím článkem většiny děl od Dana Browna. Je to také autorův osobitý styl popisování reálně existujících míst a neexistujících, ale velmi pravděpodobných skutečností. Je velmi těžké odhadnout, jaké informace v knize můžeme považovat za fakta a jaké pocházejí čistě z autorovy fantazie. Mě samotnou do děje nejvíce vtáhlo důmyslné střídání a prolínání několika dějových linií, které se na konci vzájemně propojí. Navzdory velkému množství kapitol jsem knihu přečetla téměř na jeden nádech, kdy mě děj vtáhl natolik, že jsem nemohla přestat číst.

Během knihy jsem si často uvědomovala, jak moc jsou si autorova předchozí díla podobná s tím nejnovějším. Například hlavní postava Robert Langdon se v této knize opět nevydává navzdory svému dobrodružství sám, ale s dámským doprovodem. Ředitelka Guggenheimova muzea Ambra Vivaldová je důležitou součástí záhady spjaté s Edmondem Kirschem a pomáhá ji Langdonovi vyřešit. Nicméně přestože jsou si jednotlivé autorovy knihy vzájemně podobné jak rozsahem, tak obsahem, v každé z nich je něco nového. Každá rozkrývá jiné tajemství lidstva a v každé z nich dojde k nečekanému závěru a rozuzlení. “Počátek” se mi líbil v tom, že narozdíl od ostatních knih se kromě starých náboženských věků a symbolů zabývá také moderní technikou a budoucností. Přiučila jsem se mnohé z oblasti španělské kultury a architektury a také něco o fyzice, technice a biochemii. Myšlenky tohoto díla zahrnující entropii, počátek a budoucnost lidstva jsou – ač také kontroverzní – velmi silné a vybízejí k úvahám nad naším světem i jeho budoucností.

Hudbu mám nejradši starou, přírodu chtěla bych zdravou. Dárky radši dávám, než dostávám - hlavně úsměvy pořád rozdávám. O všem moc přemýšlím, ale jednám spontánně. Prý jsem podobná Hanně Montaně. Koníčků mám strašně moc a umím hrozně málo. (Že píšu o sobě v rýmech se vám jenom zdálo.)